Het inkoopseizoen voor leermiddelen is weer begonnen. Terwijl de schoolboeken net geleverd zijn, moeten scholen alweer vooruitkijken. Welke leermiddelen nemen we op? Bij wie kopen we in? En hoe houden we de kosten beheersbaar?
Uit een recente analyse van SEO Economisch Onderzoek blijkt: er liggen kansen om slimmer in te kopen en zo ruimte te creëren voor beter onderwijs.
Wat zegt het onderzoek?
Kortom: ondanks de prijsstijgingen zijn er juist nú kansen om met gerichte keuzes kosten te besparen en ruimte vrij te maken voor wat écht telt – de ontwikkeling van leerlingen.
Meer dan één onderzoek
De inzichten van SEO staan niet op zichzelf. Ook andere onderzoeken bevestigen dat inkoopkeuzes grote invloed hebben op kosten, flexibiliteit en onderwijskwaliteit.
VanDijk: transparantie als basis
Bij VanDijk geloven we in transparantie. Daarom nemen we actief deel aan marktonderzoeken én laten we zelf analyses uitvoeren.
Ons doel: scholen beter in staat stellen om hun inkoopbeleid te toetsen en gerichte keuzes te maken.
Hoe meer data en inzichten beschikbaar zijn, hoe sterker scholen staan in de gesprekken met leveranciers en hoe meer invloed zij houden op kosten en kwaliteit.
Aanbeveling voor inkopers en bestuurders
Gebruik deze inzichten als basis voor uw voorbereiding op het nieuwe inkoopseizoen:
Zo blijft u als bestuurder aan het stuur, maakt u toekomstbestendige keuzes en benut u kansen om kosten te verlagen én kwaliteit te verhogen.
Van onderzoek naar dialoog
Bij VanDijk zien we dit onderzoek niet als eindpunt, maar als startpunt voor een open gesprek. We verkennen momenteel hoe we een platform kunnen bieden waarop we samen met scholen, inkopers en partners samen keuzes kunnen maken die duurzaam, betaalbaar en effectief zijn. Om zo samen beter onderwijs mogelijk te maken.
Vragen over het rapport of het onderzoek?
Neem contact op met Hans Peter van Uffelen via hanspeter.vanuffelen@vandijk.nl